Η διαμάχη του Οικουμενικού Πατριαρχείου με το Πατριαρχείο Μόσχας

Ξέρω ότι δεν υπάρχει πιο βαρετό θέμα συζήτησης από τα διοικητικά της Εκκλησίας. Τα όρια των μητροπόλεων, η «εισπήδηση», το αυτοδιοίκητο, η αυτοκεφαλία είναι έννοιες που προκαλούν άμεσα και έντονα χασμουρητά.

Κατά κάποιο τρόπο ο μέσος πολίτης απαιτεί από την Εκκλησία σήμερα δικαίωση των επιλογών του και του τρόπου ζωής του. Και να τον αφήνει ήσυχο.

Και ενώ έτσι έχουν τα πράγματα εν μέσω θέρους, ραστώνης, βαρεμάρας, οι εφημερίδες με πρωτοσέλιδα (το ΒΗΜΑ το έκανε και κύριο θέμα για δυο μέρες) κάνουν λόγο για κρίση στις σχέσεις Οικουμενικού Πατριαρχείου και Πατριαρχείου Μόσχας και για πιθανό σχίσμα. Την κρισιμότητα της κατάστασης την υπογραμμίζει και το γεγονός ότι ακόμα και τα τηλεοπτικά δελτία ξύπνησαν από τη νιρβάνα τους και έπαιξαν δίλεπτα ρεπορτάζ για το θέμα.

Τι συμβαίνει;

Ας αφήσουμε τους παπάδες κατά μέρος, γιατί το παιχνίδι είναι ευρύτερο:

Οι ΗΠΑ, μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, προσπαθεί να αποσπάσει από την ρώσικη επιρροή τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Οι λόγοι είναι προφανείς: Προσπαθεί να περιορίσει την δύναμη και τις δυνατότητες της Ρωσίας.

Ένα μέσο για να το πετύχει αυτό ήταν οι χρωματιστές «επαναστάσεις» που χρηματοδότησε στις χώρες αυτές.

Ένα άλλο μέσο είναι να τις βάλει στο ΝΑΤΟ: Στην πρόσφατη σύνοδο της Συμμαχίας στο Βουκουρέστι, πέραν της Ελληνικής αντίδρασης για τα Σκόπια, είχαμε και την άρνηση πολλών χωρών, με πρώτες τη Γερμανία και την Γαλλία, να συναινέσουν στην είσοδο στο ΝΑΤΟ της Ουκρανίας και της Γεωργίας. Η εξέλιξη θεωρήθηκε διπλωματικό Βατερλό του Μπους.

Ένας τρίτος δρόμος για να αποκόψουν τις χώρες αυτές την ρώσικη επιρροή είναι η δημιουργία αυτοκέφαλων εκκλησιών, οι οποίες δεν θα υπάγονται στο Πατριαρχείο Μόσχας.

Συνεπώς η διαμάχη του Πατριαρχείου Μόσχας με το Οικουμενικό δεν είναι ένα μαλλιοτράβηγμα παπάδων, αλλά μέρος ενός ευρύτερου γεωπολιτικού παιχνιδιού, όπως η αντιπυραυλική ασπίδα, τα πετρέλαια της Κασπίας, οι αγωγοί πετρελαίου και αερίου κτλ.

Δυστυχώς το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ο πατριάρχης Βαρθολομαίος παίζουν το παιχνίδι των Αμερικανών χωρίς να κρατούν ούτε τα στοιχειώδη προσχήματα πια. Τα όσα συμβαίνουν τις τελευταίες ημέρες με την Ουκρανία είναι ενδεικτικά, αλλά δεν είναι μεμονωμένα. Δυστυχώς. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο αντί να προσπαθεί να ενώσει τους Ορθοδόξους όλου του κόσμου τους χωρίζει και τους δαιμονίζει.

Δυο επιπλέον λεπτομέρειες:

1. Τον ίδιο προσπάθησε να κάνει και η σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων: Κανονικά υπάγεται στο Πατριαρχείο της Σερβίας, αλλά οι σκοπιανοί θέλησαν να γίνουν αυτοκέφαλη Εκκλησία, αποκόπηκαν και αναζήτησαν αναγνώριση από τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Φυσικά του ήταν λίγο δύσκολο να αναγνωρίσει Εκκλησία της Μακεδονίας…

2. Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο: Ενώ ο Οικουμενιστικός Πατριάρχης πριμοδοτεί αμερικανόφιλες αυτοκεφαλίες στις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, αρνείται οποιαδήποτε συζήτηση για ίδρυση ενιαίας Αυτοκέφαλης Ελλαδικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αυτό είναι, λέει, εθνικιστικό και αιρετικό! Ουσιαστικά μας λέει ότι και η Επανάσταση του 1821 είναι αποτέλεσμα εθνικισμού και αίρεσης και μεγαλόψυχα δεν μας ξεγράφει από τα δίπτυχα!!!

Φυσικά ο Ιερώνυμος στοιχήθηκε πίσω από τον Βαρθολομαίο. Δεν περιμέναμε τίποτα καλλίτερο από έναν μητροπολίτη Αθηνών

Advertisements

15 thoughts on “Η διαμάχη του Οικουμενικού Πατριαρχείου με το Πατριαρχείο Μόσχας

  1. wilma 24/07/2008 στο 11:55 πμ Reply

    Φώτη πάρα πολυ ενδιαφέρον άρθρο! είμαι από αυτούς που δεν ασχολούνται με τα εκκλησιαστικά (όπως αναφάρεις στο κείμενο σου) και ένιωσα σαν να μου άνοιξες ένα παράθυρο για να μάθω κάποια πράγματα.
    Θεωρείς ότι υπάρχει τρόπος να αλλάξει κάτι στην εκκλησία ή μιλάμε για την ίδια κατάσταση με τους πολιτικούς?
    Καμιά φορά σκέφτομαι ότι η Εκκλησία θα μπορούσε να κερδίσει εκ νέου πάρα πολύ μεγάλη δύναμη εξουσίας και επιρροής , (όχι μόνο υπογείως αλλά ακόμη και στα ευρύτερα λαϊκά στρώματα,) αν έμπαινε στον κόπο να εκσυγχρονιστεί και να δουλέψει λίγο το φιλανθρωπικό της προφίλ. Είναι σαν παιχνίδι στο μυαλό μου: Τι θα έκανα για να φτιάξω την εικόνα της Εκκλησίας.
    Μου φαίνεται όμως ότι μάλλον πρέπει να το σταματήσω διότι είναι τελείως ουτοπική σκέψη και καλά θα κάνω να ασχοληθώ με κάτι πιο χρήσιμο.

  2. fvasileiou 24/07/2008 στο 1:42 μμ Reply

    @wilma
    Το θέμα είναι τι θέλουμε να αλλάξουμε.
    Μια Εκκλησία που θα δίνει διαδοχικές αφορμές εορτασμού χωρίς ουσία για το Τώρα και όραμα για το Μετά, χωρίς άσκηση και πνευματικότητα, δεν είναι εκκλησία. Είναι κάτι άλλο.
    Έχω την αίσθηση, ακούγοντας τους δεσποτάδες που κυριαρχούν σήμερα στον Ελλαδικό χώρο, ότι αυτό δεν το έχουν καταλάβει. Νομίζουν οι αφελείς ότι γίνονται πνευματικοί όταν δεν εμφανίζονται στην τηλεόραση ή όταν αρλουμπολογούν για μια αφηρημένη αγάπη.
    Εκσυγχρονισμός της Εκκλησίας σημαίνει θέση για την καθημερινή πραγματικότητα. Όμως κάτι τέτοιο μας φέρνει κοντά στην Εκκλησία όπως την έβλεπε ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, με τα καλά και τα κακά του, και όχι στο άοσμο θέσμιο του μητροπολίτη Ιερώνυμου.

    Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, ουσίας, οράματος, άσκησης, πνευματικότητας, έχει νόημα και η φιλανθρωπία. Χωρίς αυτά δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια βοήθεια, πολύ μικρότερη και πολύ πιο περιορισμένη από την βοήθεια που δίνει, ας πούμε, ο Μπίλ Γκέιτς.

    Και λέω περιορισμένη, γιατί τα περισσότερα από όσα λέγονται για την εκκλησιαστική περιουσία δεν είναι παρά μύθος. Οι μητροπόλεις έχουν περιουσιακά στοιχεία. Αλλά η Εκκλησία της Ελλάδας, σαν σύνολο πια, διαχειρίζεται πολύ λίγα. Είναι στην διακριτική ευχέρεια του κάθε δεσπότη το αν θα την αξιοποιήσει και πώς την περιουσία της μητροπόλεώς του. Είναι και αυτό συνέπεια της στρεβλής σημερινής διοικητικής κατάστασης της Εκκλησίας μας.

  3. clib 24/07/2008 στο 3:58 μμ Reply

    Ίσως το πρόβλημα που εντοπίζει η Wilma να βρίσκεται και στο εξής: ενώ το κυρίως κείμενο σου μιλάει για ένα πρόβλημα που έχει σχέση με πολιτική και οικονομική δύναμη και εξουσία, στην απάντησή σου γράφεις για πνευματικότητα κτλ. Μήπως η εκκλησία (και όχι μόνο της ελλάδας) τπατάει σε 2 βάρκες και είναι καταδικασμένη ναπέσι στο νερό;

  4. Theoprovlitos 24/07/2008 στο 4:07 μμ Reply

    Σωστότατο το αρθρο σου αλλα ελλιπές. Δηλαδη ΚΑΙ ο Αλεξιος ειναι λύκος με στολη προβάτου. Για να ακριβολογουμε δεν ξερω ποιός από τους δυο ειναι ο χειρότερος. Ο Τσαρος του Θρησκευτικου πανρωσισμού ή ο παρατρεχαμενος των Αμερικανων.

    Όσο για τον δικό μας. Αυτός ειναι σκιώδης Αρχιεπίσκοπος. Έχω ακουσει για αυτοκεφαλες εκκλησιες. Τωρα μαθαμε και για τις ακέφαλες.

  5. fvasileiou 24/07/2008 στο 5:41 μμ Reply

    @clib
    Πάντα οι θρησκείες έπαιζαν ρόλο στα κοσμικά πράγματα. Είναι ένας παράγοντας της καθημερινότητάς μας – δεν είναι κακό. Το πρόβλημα για μένα ξέρεις ποιο είναι; Οι υποκριτές που καμώνονται ότι δεν ασχολούνται με τα του κόσμου τούτου. Αν δεν γουστάρουν να ασχολούνται σπίτι τους ή στο μοναστήρι τους! Ας μας αδειάσουν τη γωνιά επιτέλους!!!

    @Theoprovlitos
    «Μη με βαράς, κυρ δάσκαλε, και μη μου κάνεις κόλπα», που λέει και ο Μάρκος.

    Ο Πατριάρχης της Μόσχας παίζει κι αυτός το δικό του παιχνίδι -δεν υπάρχει αμφιβολία. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για τον ρόλο του στα Ιεροσόλυμα, το Άγιον Όρος ή στις πραγματικά νέες χώρες, εκεί που συνυπάρχουν οι greek-orthodox με τους russian-orthodox. Αλλά μακριά δεν θα πήγαινε η βαλίτσα; Η σημερινή διαμάχη, το επαπειλούμενο σχίσμα δεν έχει σχέση με αυτά.

  6. apos 24/07/2008 στο 10:34 μμ Reply

    Δυστυχώς, αν και πολύ θα το ήθελα, δεν μπορώ να συμμετάσχω στην κουβέντα, καθότι λόγω καταγωγής, ανήκω στο μαγαζί του Βενέδικτου του ΙΣΤ’.΄Τουλάχιστον θεωρητικά. Εμείς το χωρίζουμε σε practicante και no practicante (προφανώς είμαι το δεύτερο).
    Υπάρχουν φυσικά πολλές ομοιότητες σε προσπάθειες δημιουργίας σφαιρών επιρροής, σε μαλλιοτραβήγματα, σε εγκλήματα, σε στήριξη απολυταρχικών καθεστώτων (όταν βόλευε καλύτερα) κλπ κλπ.
    Για το μόνο που μπορώ να έχω άποψη, αφού υπάρχει δυνατότητα σύγκρισης, είναι ότι ο διαχωρισμός Κράτους-εκκλησίας έκανε καλό κυρίως στην εκκλησία.

  7. fvasileiou 24/07/2008 στο 10:50 μμ Reply

    @apos
    Βέβαια το Βατικανό είναι ήδη κράτος. Από την άλλη, τώρα, επί παγκοσμιότητος, τα κοινά ανάμεσα στην Καθολική και την Ορθόδοξη εκκλησία τα διαπιστώνουμε πολύ εύκολα. Καλή διάθεση αν υπάρχει, καχυποψίες μπορούν να αρθούν, ώστε να προχωρήσει μια συνεργασία των δύο αρχαίων εκκλησιών, τουλάχιστον σε επίπεδο Ε.Ε.

  8. Ακέστωρ 25/07/2008 στο 12:32 μμ Reply

    Από τις ΗΠΑ έρχονται τα δολλάρια και η αντιρωσική στήριξη, των ΗΠΑ τσιράκι έχει γίνει το πάλαί ποτέ Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ήμουν έτοιμος να σχολιάσω περισσότερα, μέχρι που διάβασα την τελευταία αράδα σου περί του ημετέρου Μακαριωτάτου (ή μήπως έχει υποβιβασθεί σε σεβασμιώτατο;). Δε χρειάζεται πλέον να προσθέσω κάτι. Το δίδυμο Βαρθολομαίου – Ιερωνύμου, μαζί με τη ζακυνθινή του ουρά, είναι θλιβερό. Πού να ξέραμε πέρσι τέτοιο καιρό τι μας ξημέρωνε…

  9. Βυτιναιος 25/07/2008 στο 12:38 μμ Reply

    ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΑΣ.
    ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ:
    http://vytinaiika.blogspot.com/2008/07/blog-post_23.html
    ΤΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ ΜΑΣ ΖΕΙ ΣΤΙΓΜΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΚΜΗΣ!

  10. tdjm 25/07/2008 στο 12:46 μμ Reply

    Ούτε εγώ ασχολούμαι με τα εκκλησιαστικά!!

    Βρήκα το ποστ πάρα πολύ καλό και κατατοπιστικό.

    Δεν με εκπλήσσουν όσα λες!
    Είναι πάρα πολύ πιθανό να αληθεύουν.Συμφωνώ πως κάποτε κάποιος πρέπει να τους στείλει στο μοναστήρι τους. Αλλά μετα φόβου θεού και πίστεως δεν λέει….μην περιμένουμε πολλά λοιπόν.

    Εκείνο που συνεχίζει να με εκπλήσσει αυτή η εμμονή των αμερικάνων …Ρε τι στενός κορσές είναι τούτοι!! Από την άλλη όμως δεν μπορώ να μην θαυμάσω (αρνητικά πάντα) το μυαλό τους!!

    Εδώ δεν έχουν να πληρώσουν τις δόσεις των σπιτιών τους οι Αμερικανοί και πέφτει ξύλο και μάλιστα άγριο σε όλες τις οικονομίες του πλανήτη!! Δεν είναι τραγικό???

    Φώτη μου συγνώμη αν ξέφυγα λίγο από το θέμα

  11. fvasileiou 25/07/2008 στο 1:01 μμ Reply

    @Ακέστωρ
    Σαν Γιαννιώτης διαμαρτύρομαι αγαπητέ μου, εντονότατα!
    Αναφέρεστε στην ζακυνθινή ουρά του μητροπολίτου Αθηνών και ξεχνάτε την υπόγεια και πολύ πιο ύπουλη Γιαννιώτικη.

    @Βυτιναίος
    Καλώς μας ήρθες αγαπητέ.
    Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι καιροί δεν συγχωρούν διακριτική μεταχείριση ούτε στους δεσποτάδες. Άλλωστε «κι αν είσαι και παπάς με την αράδα σου θα πας» (στη φυλακή)!

    @tdjm
    Δεν ξέφυγες, αυτό ακριβώς είναι το θέμα. Και, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, όσο πιο μεγάλη είναι η οικονομική ανέχεια, τόσο πιο πολύ ποντάρουν στα μεταφυσικά, λαοί και ηγεσίες.

    Το πρόβλημα, για μας εδώ, είναι ότι δυστυχώς οι άνθρωποι της Εκκλησίας στιγματίζονται πολύ εύκολα από τα διάφορα κέντρα. Έτσι, για παράδειγμα, ο Χριστόδουλος που έλεγε «ελάτε όπως είσαστε στην Εκκλησία, ό,τι και να φοράτε, όπως και να ντύνεστε», αίφνης έγινε συντηρητικός και οργανωσιακός. Η ίδια κατηγορία αποδόθηκε και σε άλλους. Και εν τω μεταξύ, οι καταγγελίες για εκβιασμούς κτλ ξεχάστηκαν την επομένη της εκλογής.

    Το παιχνίδι είναι πολύ μεγάλο!

  12. Μάρκο Τ 05/08/2008 στο 2:07 πμ Reply

    Φώτη εύστοχο το σχόλιό σου. Μία διόρθωση όμως: ο κ. Ιερώνυμος, κατόπιν αποφάσεως της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Πανσέπτου Οικουμενικού Πατριαρχείου, στην οποία και υπάγεται, έλαβε τον επίζηλο τίτλο του «μητροπολίτου πρώην Θηβών». Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως (πρώην Αρχιεπισκοπής) Αθηνών ορίστηκε η Αυτού Θειοτάτη Παναγιώτης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος. Επίσης, στον μητροπολίτη πρώην Θηβών κ. Ιερώνυμο θα γίνεται από τούδε και στο εξής η εξαιρετική τιμή να συνοδεύει τον Οικουμενικό Πατριάρχη σε όλα τα ανά τον κόσμο ταξίδια του, δίκην μπάτλερ.

  13. fvasileiou 05/08/2008 στο 9:00 μμ Reply

    @Μάρκο Τ
    Δεν τα έχω υπόψη μου, αλλά ποιος εκπλήσσεται πλέον από τις λεπτομέρειες της σχέσης Ιερωνύμου-Βαρθολομαίου;

    (Μπάτλερ είναι καλά. Γιατί υπάρχουν και οι άλλοι, που δίνουν τα πιάτα στον μπάτλερ για να τα βάλει μπροστά στον αφέντη…)

  14. Μάρκο Τ 06/08/2008 στο 12:28 μμ Reply

    Ρε Φώτη, πλάκα έκανα και συ νόμισες ότι ήταν πραγματική η είδηση; Φυσικά και ο τίτλος «πρώην Θηβών» δεν του δόθηκε του Ιερωνύμου (πλάκα θα είχε!), ειρωνικά τον χρησιμοποίησα για να δείξω ότι ούτε καν μητροπολίτης Αθηνών δεν είναι.
    Επί τη ευκαιρία, κάποια επιπλέον δείγματα της δραστηριότητας του «αρχιεπισκόπου»:
    1. Ενδιαφέρθηκε να μεταφερθεί ο πρώην Αττικής – σιγά και μην καθαιρεθεί – σε μοναστήρι-δήθεν φυλακή στην Ηλεία, το οποίο θα μετατρέψει σε βίλλα των οργίων (θυμάσαι την ταινία;), αν υποτεθεί φυσικά ότι θα μείνει εκεί. Για τόσο κόσμο που είναι φυλακή για ασήμαντους λόγους, ακόμα και ελλείψει χρημάτων για αποφυλάκιση, και για τόσα παιδάκια που είναι μέσα για μια μαλακία που έκαναν στη ζωή τους και τα γ…, εκεί κουβέντα. Για τον Παντελεήμονα Μπεζενίτη η μέριμνα του Ιερωνύμου.
    2. Ενώ μας τά’ πρηξαν για το πόσο αδικήθηκε και συκοφαντήθηκε ο Ιερώνυμος, ανέχεται να παραμείνει η λάσπη για τη συκοφαντία κατά του Σπάρτης από εκείνο τον γελοίο κακιασμένο μπούλη (τον Μεσσηνίας), τη στιγμή που η εισαγγελέας Καλαμάτας έθεσε την υπόθεση στο αρχείο! Θυμάσαι όμως πώς είχαν λειτουργήσει οι καταγγελίες του Μεσσηνίας κατά του Σπάρτης 3 μέρες πριν τις εκλογές…
    Ποτέ δεν ήμουν Χριστοδουλικός, ούτε αναθεωρώ την άποψή μου για τον μακαρίτη. Όμως, η μιντιακή και δη λαμπρακική στημένη «ταπεινότητα» και «πνευματικότητα» μου προξενεί αηδία.

  15. fvasileiou 06/08/2008 στο 3:35 μμ Reply

    @Μάρκο Τ
    Η αντίληψή μου του χιούμορ είναι μηδενική.

    Κατά τ’ άλλα, έχω πολλές φορές επισημάνει ότι ο Ιερώνυμος δεν εξελέγη τότε όχι εξαιτίας της οικονομικής διαχείρισης, αλλά γιατί αντιπροσώπευε την συνέχεια της τελευταίας περιόδου του Σεραφείμ, αλλά και του Ανδρέα -ξεχνάμε ότι ο Ιερώνυμος ήταν, ανάμεσα στους αστρολόγους, ο εκλεκτός της Εκάλης;

    Ο Μεσσηνίας έπαιξε πολύ βρώμικο παιχνίδι. Φυσικά δεν περιμένουμε ούτε εξηγήσεις, ούτε απολογίες, ούτε καν επισήμανση του ρόλου του από τα Μέσα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: