bukowski.net

Την αγάπη μου για το έργο του Τσαρλς Μπουκόβσκι την έχω εκφράσει ξανά και ξανά από το Σημειωματάριο. Από τους πιο εύστοχους εκφραστές του αδιεξόδου που βιώνει ο δυτικός άνθρωπος, ο Μπουκόβσκι με έναν συνδυασμό σαρκασμού και πρόκλησης κατάφερε να αγγίξει και να μεταδώσει ευαισθησία εκατομύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Όμως δεν θέλω να συζητήσουμε για τον Μπουκόβσκι και το έργο του, αλλά τον τρόπο που η γυναίκα και η κόρη του, οι κληρονόμοι του, το διαχειρίζονται:

Πριν από λίγους μήνες, σερφάροντας στο δίκτυο έπεσα πάνω στο bukowski.net, το οποίο αξίζει να επισκεφτείτε, ακόμα κι αν δεν σας αρέσει ο Χανκ. Πλούτος του ιστοτόπου θα σας εντυπωσιάσει. Γιατί πέρα από αυτά που περιμένει να βρει κανείς σε μια τέτοια ιστοσελίδα (φωτογραφίες, διαφημίσεις βιβλίων, βιογραφικά στοιχεία) υπάρχουν δεκάδες άλλα πράγματα, τα οποία απευθύνονται όχι μόνο στους φαν, αλλά και στους ερευνητές: Έτσι μπορείτε να κάνετε αναζήτηση με τον τίτλο ενός ποιήματος ή ενός διηγήματος και να βρείτε πού και πότε δημοσιεύτηκαν. Μπορείτε να δείτε τις ζωγραφιές και τα σκίτσα του ποιητή, τα χειρόγραφά του, να διαβάσετε δεκάδες πεζά και ποιήματά του. Ακόμα τα αρχεία του FBI, που τον παρακολουθούσε για ένα μεγάλο διάστημα, μπορείτε να ξεφυλλίσετε!

Είναι να μην σε πιάνει μελαγχολία συγκρίνοντας πώς διαχειρίζονται το έργο του Μπουκόβσκι οι κληρονόμοι του και πώς οι κληρονόμοι του Μ. Χατζιδάκι ή του Ο. Ελύτη; Από η διάθεση να βγει όλο το υλικό στο φως προς τέρψη των αναγνωστών και τροφοδότηση των επιστημόνων (όλων των επιστημόνων, όχι μόνο των κολλητών) κι από την άλλη τα κλειδωμένα σεντούκια, οι απαγορεύσεις, οι μηνύσεις, οι αγωγές, οι προσφυγές.

Advertisements

5 thoughts on “bukowski.net

  1. SOFIA 13/10/2008 στο 12:42 πμ Reply

    Μακάρι να υπήρχαν άνθρωποι, που μπορούν να διαχειριστούν κατ’ αυτόν τον τρόπο την «κληρονομιά» τους κι αυτό γιατί κάποια πράγματα ανήκουν σε όλους όσους έχουν την ανάγκη να τα κάνουν δικά τους!
    Καλό βράδυ Φώτη μου!

  2. Mara Lisha 13/10/2008 στο 5:56 μμ Reply

    Ειλικρινά, μου κίνησες την περιέργεια να επισκεφτώ την σελίδα του.
    Καλησπέρα 🙂

  3. fvasileiou 14/10/2008 στο 11:30 πμ Reply

    @SOFIA
    Η μεγάλη εξαίρεση είναι η Μαρώ Σεφέρη. Διαχειρίστηκε το έργο του ποιητή υποδειγματικά. Και φυσικά η Αγαθή Δημητρούκα.

    @Mara Lisha
    Δες την και πες μου: Δεν σε κάνει να μελαγχολείς η σύγκριση;

  4. Μάρκο Τ 19/10/2008 στο 2:44 μμ Reply

    Φώτη, πολύ καλά που έθεσες το θέμα. Σκέψου λοιπόν: Αν για τον ένα τουλάχιστον κληρονόμο από τους δύο καλλιτέχνες που προανέφερες, αν η πνευματική κληρονομιά του «μακαρίτη» είναι το μόνο του βιοποριστικό μέσο, γιατί να μην την εκμεταλλευτεί στο έπακρο; Με πιο απλά λόγια: Βρήκε έτοιμη την κότα που κάνει τα χρυσά αυγά και να τη χαρίσει; Δυστυχώς, έτσι έχουν τα πράγματα. Γι’ αυτό και οι δίσκοι με τη μουσική του Χατζηδάκη είναι πανάκριβοι. Και για να εκτελέσει ένα μουσικό σύνολο μουσική του, θα πρέπει να πάρει άδεια από τον γνωστό κληρονόμο.
    Βρίσκεις άπειρες καταπληκτικές εκτελέσεις κλασικής μουσικής με 5, 7 και 10 ευρώ, και εδώ μουσική που γράφτηκε και εκτελέστηκε 50 και 40 χρόνια πρωτύτερα πωλείται αντί 17 και 18 ευρώ. Χώρια τις τόσες επανεκτελέσεις έργων του 20ού αιώνα, συνθετών συνομήλικων του Χατζηδάκη.
    Χώρια που εμποδίζεται και η ελευθερία της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ποιός μου λέει ότι, π.χ., το Χαμόγελο της Τζοκόντας δεν μπορεί να εκτελεστεί από μία ορχήστρα σήμερα καλύτερα από ό,τι στην πρώτη εκτέλεση, αυτή του 1965, υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη; Όμως, μόνο εκείνη η πρώτη εκτέλεση είναι διαθέσιμη, από όσο ξέρω, στην αγορά. Φυσικά, ως ιστορική εκτέλεση ποτέ δεν χάνει την αξία της, όπως και οι εκτελέσεις έργων του Benjamin Britten υπό τη διεύθυνση του ίδιου. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσουμε εκεί επειδή έτσι γουστάρει στον κύριο «κληρονόμο».

  5. fvasileiou 19/10/2008 στο 8:13 μμ Reply

    @Μάρκο Τ
    Ο Χατζιδάκις, μιας και μιλάμε για κείνον, είχε μια συγκεκριμένη αισθητική και όσο ζούσε την προφύλασσε. Οι κληρονόμοι του έχουν δικαίωμα και πρέπει να προστατεύουν τα συμφέροντά τους, αλλά το να επιβάλλουν την αμφίβολη αισθητική τους (βλ. τις επανεκτελέσεις των θεατρικών) είναι απαράδεκτο. Όπως είναι απαράδεκτο εν ονόματι του συχωρεμένουν να απαγορεύουν, τη στιγμή μάλιστα που δίνουν γη και ύδωρ σε ανθρώπους που σε εκείνον προκαλούσαν αναφυλαξία.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: