Η Διαδικτυακή Πορνογραφία ως Υποκατάστατο

Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές που επέφερε το διαδίκτυο, για την οποία δεν συζητάμε συχνά, είναι η επανατοποθέτηση της πορνογραφίας στην καθημερινότητά μας.

Παλιά για να καταναλώσει κανείς πορνογραφικό υλικό χρειαζόταν τις υπηρεσίες κάποιου διαμεσολαβητή: Του βιντεοκλαμπά ή του περιπτερά ή του αιθουσάρχη.

Το internet όμως κατάργησε αυτή την διαμεσολάβηση. Η πορνογραφία έρχεται κατευθείαν στα σπίτια μας, τα γραφεία μας, την οθόνη του laptop μας, κυριολεκτικά από την παραγωγή στην κατανάλωση και με την μεγαλύτερη δυνατόν εχεμύθεια.

Έτσι, παρά τον Μεγάλο Αδερφό (ή τους Μεγάλους Αδερφούς) που φημολογείται ότι παρακολουθεί και καταγράφει τις διαδικτυακές μας περιπλανήσεις και συλλέγει στοιχεία (να τα κάνει τι, αλήθεια;) η πορνογραφία έχει καταστεί πιο προσιτή και –όπως όλα τα πράγματα στην εποχή μας– λιγότερο ενοχική.

Πού το κακό, θα ρωτήσει κάποιος, αν στο τέλος μιας κουραστικής ημέρας στη δουλειά χαζέψεις σε κάποιο ροζ site κι επιστρέψεις στο σπίτι αφού έχεις αδειάσει, όσο γίνεται, από τις έγνοιες κι έχεις χαλαρώσει, όσο είναι δυνατόν, από το στρες;

Πουθενά, αν περιμένετε την απάντησή μου –άλλωστε, πόσοι είναι αθώοι από ένα τέτοιο σερφάρισμα, ώστε να σπεύσουν να σηκώσουν την πέτρα;

Υπάρχει όμως μια λεπτομέρεια, που νομίζω ότι αλλάζει εντελώς τα πράγματα:

Κάτω από τις φωτογραφίες, τα βίντεο, τις ιστορίες, υπάρχουν τα σχόλια των χρηστών –κάποιων από τους χρήστες– οι οποίοι, αν κάνει κάποιος τον κόπο να τα διαβάσει, θα διαπιστώσει ότι συνιστούν μια ιδιόρρυθμη κοινότητα. Ναι, όπως εγώ, εσείς είμαστε και blogger, εκείνοι είναι … –πώς να τους ονομάσω; Υπάρχει κάποιος δόκιμος όρος;

Αν στο παραπάνω δεδομένο προσθέσουμε και το γεγονός ότι η σύγχρονη τεχνολογία δεν μας παρέχει μόνο την δυνατότητα να καταναλώνουμε τσόντες, αλλά με φωτογραφικές μηχανές, κάμερες και μικρόφωνα, να δημιουργούμε, η όλη κατάσταση αποκτά μια άλλη διάσταση, που όμοιά της η ανθρωπότητα δεν είχε συναντήσει ποτέ στο παρελθόν και που στην δική μου τουλάχιστον συνείδηση, έχει αρκετές σκοτεινές αποχρώσεις.

Διότι, αν η συλλογή φίλων στις μηχανές δικτύωσης μπορεί να υποκαθιστά για κάποιους την γνωριμία και τον συγχρωτισμό με πραγματικούς ανθρώπους και το chat την συζήτηση και την παρέα, η παραγωγή και κατανάλωση πορνογραφίας στο διαδίκτυο τι αντικαθιστά;

Αν το internet δημιουργεί έναν νέο τύπο ανθρώπου, λιγότερο υλικό, λιγότερο σωματικό, περισσότερο εικονικό και πνευματικό, το sex και κατ’ επέκταση ο έρωτας είναι το κομμάτι της ανθρώπινης εμπειρίας που θα υποστεί τις μεγαλύτερες αλλαγές.

Δεν θέλω να θέσω το ερώτημα αν είναι καλό ή κακό αυτό –η προφανής απάντηση, νομίζω, έρχεται ενστικτωδώς στα χείλη όλων. Δεν θέλω να μετατρέψω την απορία μου σε μια εύκολη ηθική καταδίκη του ανώνυμου γείτονα. Στο κάτω-κάτω της γραφής, όταν όλοι συμφωνούμε ότι έχουμε το δικαίωμα να καθορίζουμε μόνοι μας την σεξουαλική μας συμπεριφορά, γιατί να καταδικάσω ηθικά έναν ενήλικο, ο οποίος έχει κάνει την συγκεκριμένη επιλογή;

Όχι.

Αναρωτιέμαι όμως τι θέλουμε.

Που θέλουμε να οδηγήσουμε τα πράγματα.

——————–

Δες επίσης:

Διαδικτυακή Πορνογραφία και Παιδιά

Advertisements

12 thoughts on “Η Διαδικτυακή Πορνογραφία ως Υποκατάστατο

  1. cacofonix 14/06/2010 στο 9:23 μμ Reply

    Στην απομόνωση; Στην ευκολία; Στην κυριαρχία;

    Ένα παρόμοιο ερώτημα που έχω είναι το εξής:

    Πως γίνεται στην εποχή της απόλυτης ελευθερίας στον έρωτα και στο σεξ να υπάρχει άνοδος της πορνείας; Δεν θα ήταν λογικό, ότι από τη στιγμή που το σεξ είναι τόσο «προσιτό» να μην χρειαζόμαστε κι εκεί υποκατάστατα;

    • fvasileiou 15/06/2010 στο 1:01 μμ Reply

      Στην ευκολία και την κυριαρχία, σίγουρα. Control-freaks, που λένε και οι Αμερικάνοι -πώς να το μεταφράσω αυτό;

      Πιθανόν γιατί το μη-πληρωμένο σεξ, όσο εύκολο κι αν είναι, προϋποθέτει ένα είδος σχέσης -σε αντίθεση με την πορνεία και, βεβαίως, την ιντερνετική πορνογραφία.

  2. Σοφία 15/06/2010 στο 1:01 πμ Reply

    Τι να σου πω…. εγώ ούτε στο YouTube δεν διαβάζω τα σχόλια κάτω από τα κλιπάκια γιατί ψυχοπλακώνομαι. Πολύ λιγότερο σε ροζ σάιτ, που μπαίνει ο καθένας και λέει την μ*λακία του (κυριολεκτικά).

    Προσωπικά δεν με ενοχλεί η πορνογραφία, ούτε θεωρώ ότι απαραίτητα αντικαθιστά κάτι άλλο από τη φαντασία του καθενός. Εκεί που το διαδίκτυο κάνει τη διαφορά, είτε πρόκειται για μπλογκ είτε για φόρουμ είτε για ροζ σάιτ είναι ότι εκθέτει σε κοινή θέα τα εσώψυχα του καθενός. Δηλαδή ας πούμε πολλές φορές σκέφτομαι ότι πριν από 10 ή 20 χρόνια δεν είχα την ευκαιρία ούτε τους φίλους μου να γνωρίσω όπως τους ξέρω τώρα. Μπορεί να μην βρισκόμαστε τόσο συχνά (και σε αυτό δεν φταίνε τα κομπιούτερ αλλά οι αποστάσεις) αλλά μαθαίνω πράγματα για αυτούς μέσω Facebook και όχι μόνο που δεν θα τα είχα μάθει ούτε σε 1000 χρόνια. Αυτό βέβαια είναι και καλό και κακό…

    • fvasileiou 15/06/2010 στο 12:56 μμ Reply

      Μερικές φορές η πορνογραφία με ενοχλεί, και δεν αναφέρομαι στον αισθητικό παράγοντα, όσο στο αν ξεφεύγει από κάποια προφανή πλαίσια. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας: Πορνογραφία πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει, απλώς, νομίζω, ότι τώρα έχει αλλάξει και η θέση της στην καθημερινότητά μας και η λειτουργία της, κάτι που το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον.
      Έχεις δίκιο: Στο διαδίκτυο εκθέτει ο καθένας τα σώψυχά του. Αυτό είναι και η βάση πάνω στην οποία δημιουργούνται οι διάφορες κοινότητες.

  3. hfaistiwnas 15/06/2010 στο 7:20 πμ Reply

    Όταν λες αιθουσάρχη ποιόν εννοείς;
    Λίγο πολύ όλοι γίναμε χρήστες της, το μόνο κακό είναι ότι οι πρωταγωνιστές μπορεί να εξαναγκάζονται σε αυτό, είναι θύματα αυτής της βιομηχανίας..

    • fvasileiou 15/06/2010 στο 12:46 μμ Reply

      Τον ιδιοκτήτη του τσοντοσινεμά.

      Οι πρωταγωνιστές είτε εξαναγκάζονται, είτε όχι, κατά κάποιο τρόπο είναι θύματα…

  4. Pink Fish 16/06/2010 στο 11:51 πμ Reply

    Ξέρεις δεν έχω μια ξεκάθαρη απάντηση….Γιατί με το cyber sex, το chatroulette και όλες αυτές τις πλατφόρμες επικοινωνίας το πράγμα φεύγει από τον κάθε έλεγχο, οπότε για ποια κυριαρχία μιλάμε? Νομίζω ότι κι ο ίδιος ο χρήστος χάνει τον έλεγχο της ίδιας του της σεξουαλικότητας Π.χ. όταν είσαι στο σπίτι σου με την/τον σύντροφό σου ή όταν είσαι σ’ ένα one night stand, με τον οποιονδήποτε τρόπο εν πάσει περιπτώσει επιλέγεις να κάνεις sex έχεις κάποιου είδους έλεγχο, με άλλα λόγια επιλέγεις τον partnet. Στο διαδικτυακό sex που είναι η επιλογή, ο έλεγχος? Για να μην μιλήσουμε για την απόλαυση….Δε μπορώ ν’ απαντήσω με άσπρο ή μαύρο, απλά νομίζω ότι ο ίδιος ο χρήστης ενώ νομίζει ότι έχει το παιχνίδι στα χέρια του ουσιαστικά είναι ο ίδιος το πιόνι αυτού του παιχνιδιού….

    • fvasileiou 16/06/2010 στο 12:16 μμ Reply

      Κανένας μας δεν έχει.

      Νομίζω ότι εκείνος που χρησιμοποιεί αυτές τις πλατφόρμες επικοινωνίας ξεφεύγει από το βλέμμα του άλλου, του μόνιμου ή του περιστασιακού συντρόφου, δεν χρειάζεται να λογοδοτήσει για καμιά του επιλογή ή ιδιαιτερότητα κι αυτό, ακόμα κι αν καταλήξουμε ότι δεν συνιστά πραγματικό έλεγχο ή κυριαρχία, δίνει την ψευδαίσθηση της δύναμης. Ειδικά σε έναν γενναίο, καινούργιο κόσμο, που δεν υπάρχει το πανταχού παρόν βλέμμα του Θεού, αλλά μόνο η συνείδηση για να ελέγξει κάποιον. Και οι συνειδήσεις αμβλύνονται.
      Λες όμως κάτι που μου αρέσει και το βρίσκω ενδιαφέρον: «ο ίδιος ο χρήστης χάνει τον έλεγχο της ίδιας του της σεξουαλικότητας»
      Πρόχειρα σκέφτομαι πως, στο βαθμό που συμβαίνει, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει ουσιαστική απόλαυση -η λίμπιντο δεν ικανοποιείται. Ο χρήστης στερείται και η στέρηση σπρώχνει τον άνθρωπο σε περίεργα μονοπάτια.

  5. Pink Fish 17/06/2010 στο 9:33 πμ Reply

    σκέψου μόνο το εξής: Ακόμα και κάποιος που π.χ. είναι κρυπτομοφυλόφιλος στο διαδίκτυο έχει το ελεύθερο να κάνει αυτό που θέλει χωρίς να σκέφτεται τι θα πει π.χ. ο σύντροφος του ή η οικογένεια του. Μπορεί να φαντασιωθεί το πιο ακραίο, το πιο τολμηρό, αυτό που δε τον παίρνει να ζητήσει από το σύντροφό του. Στις σχέσεις της πραγματικής ζωής, η σεξουαλικότητα μας χαλιναγωγείται. Δε μπορούμε να κάνουμε ότι θέλουμε, υπάρχουν οι συμβάσεις της οικογένειας, της κοινωνίας, της ηθικής. Στο διαδίκτυο τίποτα από αυτά δεν υπάρχει. Κι εκεί χάνεται ο έλεγχος. Ο χρήστης βγαίνει από τα όρια του ευατού του, τα όρια αυτά στα οποία ζει στη «κανονική» του ζωή. Έχει ένα alter ego, διαφορετικό, ίσως και πιο σκοτεινό.

    • fvasileiou 18/06/2010 στο 2:04 μμ Reply

      Εννοείς, προφανώς, πως κάποιος μπορεί να ζήσει μια φαντασίωση με τις διάφορες πλατφόρμες επικοινωνίας, που οι συμβάσεις δεν του επιτρέπουν να την πραγματοποιήσει. Δεν έχεις άδικο, αυτό άλλωστε είναι και το νόημα της πορνογραφίας από ένα σημείο και μετά. Αλλά η φράση σου με έκανε να σκεφτώ κάτι διαφορετικό: Έναν άνθρωπο που λειτουργεί σαν πρεζόνι, jukny κανονικό, ο οποίος από τα μαλακά γλιστράει ακουσίως στα σκληρά. Ένα alter ego ακόμα πιο σκοτεινό…

  6. hplusk 17/06/2010 στο 11:23 μμ Reply

    Όσο προκλητικό κι αν ακούγεται, θα συμφωνήσω με μια φράση του Νίκου Δήμου: «Πού είναι το κακό στο να δει ένας 15χρονος μια ωραία συνουσία στο Internet;». Νομίζω ότι όσο εύκολη είναι η πρόσβαση στη διαδικτυακή πορνογραφία άλλο τόσο είναι και η πρόσβαση στην πορνογραφία που πουλούν άλλα μέσα. Τώρα, το αν αντικαθιστά το sex για κάποιους, είναι δικαίωμά τους.

    • fvasileiou 18/06/2010 στο 12:10 μμ Reply

      Θα πρέπει να προσδιορίσουμε τι εννοούμε με τον όρο «ωραία συνουσία» για να μπορέσουμε να συζητήσουμε.
      Δεν νομίζω πάντως πως η πρόσβαση στο διαδικτυακό πορνό είναι τόσο εύκολη όσο και στα άλλα μέσα -την άποψή μου γι’ αυτό την έχω διατυπώσει στο παλιότερο κείμενό μου για την πορνογραφία και τα παιδιά.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: