Ψαραντώνης

Η παράδοση απασχόλησε την ελληνική διανόηση εδώ και δυο, τρεις γενιές. Συζητήσεις έγιναν, ερωτήματα τέθηκαν, απαντήσεις δόθηκαν κι, όπως το συνηθίζουμε στον τόπο μας, κάναμε και την παράδοση ένα ακόμα ταμπού, την τοποθετήσαμε ψηλά στο σκονισμένο ράφι και πορευόμαστε σαν να μην λέχθηκε ή να μην έγινε τίποτα.

Το έχω πάρει πια απόφαση:

Δεν θα μπορέσω ποτέ να συζητήσω δημιουργικά και μ’ ένταση για πράγματα που με καίνε. Μόνο αποφάνσεις και βεβαιότητες συναντώ παντού. Γι’ αυτό κι αφήνω τις κουβέντες και τις θεωρίες κατά μέρος, όσο κι αν μ’ αρέσουν, κι αν είμαι τυχερός, πέφτω πάνω σε ζώσες απαντήσεις που μου δίνει η ζωή.

Και μια από τις πιο αποστομωτικές απαντήσεις που η ζωή δίνει στα ερωτήματα σχετικά με την παράδοση είναι ο Ψαραντώνης.

Πώς τα καταφέρνει αυτός ο άνθρωπος και παίρνει αρχαία σύμβολα και ρυθμούς και με τα ίδια τα αρχαία μέσα που χρησιμοποιούν γενιές και γενιές, τα κάνει σημερινά;

Πώς γίνεται και ο αρχέγονος πεντοζάλης παιγμένος με μια λύρα, η βραχνή φωνή του που τραγουδάει για βουνά, ουρανό και αετούς, να εκφράζει ταυτόχρονα το αίσθημα της ζωής σε μια τσιμεντένια σύγχρονη πόλη;

Γιατί, ρε παιδί μου, μας αφορά όλο αυτό που κάνει ο Ψαραντώνης κι όχι η δουλειά του χι ή ψι δεξιοτέχνη λυράρη;

«Ο ρυθμός είναι σαν το άλογο κι υπάρχει από πάντα. Το πώς θα το καβαλήσει ο καθένας είναι το θέμα», μου είπε στο τέλος της συναυλίας όταν τον ρώτησα γι’ αυτά τα πράγματα.

Ώστε έτσι βλέπει τον εαυτό του λοιπόν αυτός ο αρχαίος άντρας: Είναι ο καβαλάρης, ο ρυθμός το άλογο κι ο χρόνος ο ορίζοντας.

Εγώ τον βλέπω σαν θεόρατο γιοφύρι, που συνδέει το χτες, το σήμερα και το αύριο.

Με άλλα λόγια: Ο Ψαραντώνης είναι η ίδια η Παράδοση –τουλάχιστον η Παράδοση που αφορά εμένα.

Για την ιστορία, ο Ψαραντώνης τραγούδησε στην Λευκωσία την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου στα πλαίσια του φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου στο Αρχοντικό της Αξιοθέας. Ήρθε πάρα πολύς κόσμος να τον ακούσει και, προσωπικά, πρώτη φορά είδα το εδώ κοινό να συμμετέχει τόσο πολύ και τόσο θερμά.

15 thoughts on “Ψαραντώνης

  1. Δύτης των νιπτήρων 09/10/2010 στο 9:22 μμ Reply

    Μα κανονικά έτσι δεν ήταν αυτό που τώρα ονομάσαμε πια Παράδοση; Διαρκής καινοτομία. Φαντάσου τον πατριώτη σου που, γύρω στα μέσα ή τα τέλη του 19ου αιώνα, έπαιξε πρώτη φορά κλαρίνο (ένα όργανο της στρατιωτικής μπάντας των Αυστριακών ή των Οθωμανών!) σε πανηγύρι, αντί για ζουρνά…

    • Δύτης των νιπτήρων 10/10/2010 στο 11:06 πμ Reply

      αμάν, ξαναδιαβάζω την άλλη μέρα αυτό που έγραψα και μου βγάζει κάτι σε ΓΑΠ ή Διαμαντοπούλου, με αυτό το «διαρκής καινοτομία». :mrgreen:

      • fvasileiou 10/10/2010 στο 10:13 μμ Reply

        Εμένα γιατί μου φαίνεσαι σωστό; 😉

  2. hfaistiwnas 10/10/2010 στο 8:22 πμ Reply

    Λίγο έχω ακούσει.. με την τρίχα κάγκελο όμως.. τόσο δύναμη βγάζει..

    • fvasileiou 10/10/2010 στο 10:13 μμ Reply

      Νομίζω ότι αυτή η φράση περιγράφει με ακρίβεια το δέος που αισθάνεσαι όταν ακούς τους δίσκους του ή όταν τον έχεις απέναντί σου: η τρίχα κάγκελο.

  3. Αναστασία Γιαννοπούλου 10/10/2010 στο 5:09 μμ Reply

    Ιδιαιτερότητα και μοναδικότητα, ένα ασίγαστο πάθος…, μια»ερωτική» παρουσία στη μουσική !!! Όταν ακούω την «τίγρη» είναι σαν να ακούω αρχαία τραγωδία…!!!!!!!
    «Στου Ψηλορείτη την κορφή/ το χιόνι δεν τελειώνει/ μέχρι να λιώσει το παλιό/ καινούριο το πλακώνει».
    Μ’αρέσει Φώτη που ασχολήθηκες…!!!!!!!!

    • fvasileiou 10/10/2010 στο 10:15 μμ Reply

      Μα είναι από τους αγαπημένους μου -έχω όλα του, νομίζω, τα CD και τον παρακολουθώ χρόνια. Και χαίρομαι πολύ που είναι τόσο αγαπητός…

  4. Academy 10/10/2010 στο 7:25 μμ Reply

    Ευχάριστη έκπληξη!Ενας τέτοιος μουσικός και τραγουδοποιός φαντάζει μύγα μέσα στο γάλα στο ελληνικό trashoκουβά!Απλά πολύ καλός και φυσικά ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ!!

    • fvasileiou 10/10/2010 στο 10:16 μμ Reply

      Αυθεντικός δεν λες τίποτα: Πόσοι καλλιτέχνες επιβεβαιώνουν την εικόνα τους στην προσωπική επαφή;

  5. γρηγόρης στ. 10/10/2010 στο 8:41 μμ Reply

    Μοναδικός ο Ψαραντώνης γιατί βιώνει την παράδοση και δεν την αναβιώνει ως κακέκτυπο. Από τους τελευταίους ίσως που απέμειναν.

    Καλό φθινόπωρο, Φώτη!

    • fvasileiou 10/10/2010 στο 10:18 μμ Reply

      Πολύ μου άρεσε αυτό: Την βιώνει και δεν την αναβιώνει.

      Καλό φθινόπωρο, φίλε μου -σήμερα συννέφιασε και στην Λευκωσία!!

  6. bauer24 10/10/2010 στο 9:01 μμ Reply

    Από τους πιο πολυαγαπημένους μου Έλληνες καλλιτέχνες (με όλη τη σημασία της λέξης) και ίσως να τον προτιμώ λίγο απ΄τον Ψαρονίκο (και μόνο που το έγραψα μου φαίνεται ιερόσυλο… αλλά τέσπα)… Δεν είναι «απλά πολύ καλός» που έγραψε λίγο πιο πάνω ο Academy, αλλά «απλά» ο καλύτερος στο είδος του και μάλιστα με διαφορά. Αγαπημένο μου τραγούδι (το είχα βάλει και στο αφιέρωμα στα έντεχνα… αν θυμάσαι):

    • fvasileiou 10/10/2010 στο 10:19 μμ Reply

      Όπα, έγραψες αυτό που εγώ αποφεύγω να πω δημόσια: Ο Ψαραντώνης μου αρέσει περισσότερο από τον Ψαρονίκο!!!

      Ποιο είναι όμως αυτό το ρημάδι το είδος του, όταν μπροστά του υποκλίνονται μουσικοί όπως ο Nick Cave;

      • bauer24 11/10/2010 στο 2:22 μμ Reply

        😀 😛 Μα δεν υπάρχει λόγος να αποφεύγεις να πεις το οτιδήποτε ειδικά στο blog σου, αλλά και γενικότερα πουθενά… Βέβαια υπάρχει ο σωστός και ο λάθος τρόπος να το πεις… Στην τελική θα πρέπει να νιώθουμε ελεύθεροι να λέμε ότι γουστάρουμε (σημασία έχει ο τρόπος πάντα), ο καθένας να μας κρίνει όπως νομίζει και να του απαντάμε ανάλογα… Εγώ έτσι το βλέπω.

        ΥΓ: Έντεχνο-παραδοσιακό κρητικό τραγούδι… Επειδή υποκλίνεται ο Cave δηλαδή σημαίνει πως καταργείται το είδος;!;!; Απλά ο σωστός μουσικός που δεν έχει παρωπίδες αναγνωρίζει τους πραγματικούς καλλιτέχνες ακόμα κι αν πρεσβεύουν κάτι ξένο προς αυτούς…

  7. roadartist 11/10/2010 στο 7:13 μμ Reply

    Ακριβώς έτσι όπως λες.. Τον είδα το καλοκαίρι μέσα αυγούστου.. σε ένα ελαιώνα.. να τραγουδά με τη λύρα του.. Σαν από άλλη εποχή……

Σχολιάστε

