Woody Allen: [Η βροχή]

Από το συναρπαστικό βιβλίο που επιμελήθηκε ο Στιγκ Μπιερκμαν Ο Γούντι Άλεν για τον Γούντι Άλλεν (μτφρ. Πόλυ Λυκούργου, Μεταίχμιο) αντιγράφω ένα απόσπασμα από τις σελίδες 223-25, στο οποίο έχω αναφερθεί πολλές φορές:

Λατρεύω την βροχή (…) Στις Μέρες ραδιοφώνου, στην πρώτη πρώτη σκηνή, δείχνω πού μεγάλωσα – δίπλα στον ωκεανό, στην παραλία. Μόνο που το δείχνω με κακοκαιρία. Ταυτόχρονα ακούγεται η φωνή μου -καθώς είμαι ο αφηγητής- να λέει όλο αθωότητα: «Μεγάλωσα σ’ ένα υπέροχο μέρος». Και το κοινό σκάει στα γέλια. Εγώ όμως το εννοούσα στα σοβαρά. Ο βροχερός καιρός για μένα είναι υπέροχος καιρός. Γι’ αυτό και θέλω να κάνω εξωτερικά γυρίσματα όταν ο καιρός είναι άσχημος. Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά τις ταινίες μου μέσα στα χρόνια, θα παρατηρήσει ότι δεν υπάρχει ηλιοφάνεια. Μόνο συννεφιά. Με κριτήριο τις ταινίες μου, θα πίστευε κανείς ότι στη Νέα Υόρκη βρέχει τόσο συχνά όσο στο Λονδίνο. Ότι μας καλύπτει ένας γκρι, βαρύς ουρανός. Τρελαίνομαι για βροχή, για την ατμόσφαιρά της. Βέβαια είναι μεγάλο μανίκι να γυρίσεις σκηνές με βροχή, μεγάλη ταλαιπωρία. Αλλά τις θέλω αυτές τις βροχερές, ατμοσφαιρικές σεκάνς στις ταινίες μου. Βρέχει στη Χάνα, βρέχει στις Μέρες ραδιοφώνου, βρέχει στις Απιστίες κι αμαρτίες, βρέχει στους Μυστηριώδεις φόνους στο Μανχάταν. Και είναι όλες υπέροχες σκηνές. Ακόμα και το κορίτσι στα Παντρεμένα ζευγάρια το ονόμασα Ρέιν, γιατί βρίσκω το όνομα πολύ όμορφο.(…)

Όταν ξυπνάω το πρωί, κοιτάζω έξω από το παράθυρο. Αν είναι όπως τώρα (από τα πανοραμικά παράθυρα του νεοϋορκέζικου διαμερίσματος του Γούντι βλέπουμε έναν γκρι, συννεφιασμένο ουρανό), αισθάνομαι κι εγώ εντάξει. Όσο πιο μουντός είναι ο καιρός, τόσο το καλύτερο. Μέρες με ηλιοφάνεια είναι μέρες που εγώ προσωπικά δεν μπορώ να λειτουργήσω. (…)

Αν μπορούσα να ρυθμίζω εγώ τον καιρό, θα είχαμε πέντε με έξι μέρες την εβδομάδα κακοκαιρία και μία ηλιοφάνεια. Άντε δύο, αλλά ιδανικά μόνο μία – κι αυτή μόνο και μόνο για να υπάρχει ποικιλία. καταλαβαίνεται λοιπόν γιατί και στις ταινίες ο ρομαντικός μου καιρός είναι ο βροχερός καιρός. (…)

Για μένα η βροχή μεταφράζεται σε οικειότητα. Οι άνθρωποι κλείνονται στα σπίτια τους. Αναζητούν καταφύγιο. Βρίσκουν αλληλεγγύη κάτω από μια στέγη. Τρέχουν από το «έξω» στο «μέσα» για να προστατευτούν. Έτσι όλα γυρίζουν προς τα μέσα, γίνονται βαθύτερα. Την ίδια συμβολική αίσθηση έχω και με τη θέα του ωκεανού, το νερό της θάλασσας. (…)

Η βροχή δημιουργεί ένα πλαίσιο οικειότητας, είτε αυτό είναι ερωτικό, είτε συντροφικό. Επηρεάζει τις διαθέσεις των ανθρώπων. Με τον ίδιο τρόπο που, για παράδειγμα, όταν είσαι σε μια κρεβατοκάμαρα με τη γυναίκα που θέλεις να κάνεις έρωτα, επιλέγεις ή να κρατήσεις όλα τα φώτα ανοιχτά -κι αυτό είναι μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα- ή τα σβήνεις, τα απαλύνεις, δημιουργείς ένα πιο ρομαντικό, τρυφερό περιβάλλον. Κάπως έτσι λειτουργεί και ο ήλιος. Αν αφαιρέσει κανείς το εκτυφλωτικό φως του ήλιου, αν προσθέσει συννεφιά, η ατμόσφαιρα γίνεται πιο τρυφερή και εξομολογητική. Μας κάνει να θέλουμε να ανοιχτούμε περισσότερο, να μοιραστούμε βαθιά συναισθήματα.

6 thoughts on “Woody Allen: [Η βροχή]

  1. Δύτης των νιπτήρων 19/10/2010 στο 1:10 πμ Reply

    Έτσι κι εγώ. (επιτέλους μια βροχερή μέρα!)

    • fvasileiou 19/10/2010 στο 1:12 πμ Reply

      Κι εγώ!
      (Στην Κύπρο 27 είχαμε σήμερα…)

  2. hfaistiwnas 19/10/2010 στο 7:26 πμ Reply

    Πάντως έχει καλές εξηγήσεις γιατις θέσεις του στις τελευταίες παραγράφους…
    Δεν λέω καλή η βροχή (γεννημένος Φθινόπωρο θα είναι) αλλά με μέτρο!!!
    Καλημέρα!!

  3. Fri 19/10/2010 στο 10:27 πμ Reply

    Εγώ πάλι δεν την προτιμώ την βρόχη, μα το κείμενο που παραθέτεις εδώ ομολογώ της έδωσε μια άλλη προοπτική…
    Καλή σου μέρα 🙂

    υ.γ. Κι εδώ βρέχει συνέχεια από εχθές, όχι με ορμή, ρίχνει εκείνη τη βροχή που μιλά σιωπηλά με το χώμα. Όμορφα είναι, δε λέω.

  4. Grev 27/10/2010 στο 5:55 μμ Reply

    Εμένα μου αρέσει πολύ η βροχή… Αλλά πάλι μου αρέσει πολύ και ο Woody Allen! Έχω δει (σχεδόν) όλες τις ταινίες του και περιμένω με αγωνία την καινούρια. Ποιος άλλος θα μπορούσε να σκεφτεί τον τίτλο «You Will Meet A Tall Dark Stranger»; :p

    • fvasileiou 28/10/2010 στο 10:21 μμ Reply

      …κάποια στιγμή πρέπει να γράψω κάτι για τον Γούντι…

      Καλώς μας ήρθες Grev!

Σχολιάστε

