Άκη Πάνου: Κλε

Συνηθίζουμε να κολλάμε σε ορισμένα ονόματα επίθετα, χωρίς να μπαίνουμε στον κόπο να τα δικαιολογήσουμε. Το «σπουδαίος», «μεγάλος», «σημαντικός» από στόμα σε στόμα καθιστά το πρόσωπο και κυρίως το έργο του, από αντικείμενο μελέτης και κριτικής, σε ιερό τοτέμ που κανένας δεν το αγγίζει. Και, φυσικά, δεν αγγίζεται κι απ’ αυτό.

Λοιπόν, αυτές τις μέρες μου έχει κολλήσει ένα τραγουδάκι του Άκη Πάνου, από τον δίσκο του Μάθημα πρώτον, το Κλε.

Είναι σπουδαίο τραγούδι; Είναι σημαντικό; Είναι μεγάλο; Είναι αριστούργημα; Σε αυτά τα ερωτήματα απαντήσεις δεν έχω.

Προσέξτε όμως πώς πιάνει ο Πάνου το θέμα του:

Αυτός που κλέ- για να ταϊ- κουτσουβελάκια
απ’το Θεό κι από εμέ- συγχωρεμέ
αυτός που κλέ- γι’ αποταμί- σε μασουράκια,
παλιοκοπρί- αηδιαστί και σιχαμέ-.

Αυτός που κλέ-γιατί δε βγαί- με το τιμίως,
είναι αθώ- σου λέει κλέ- γιατί πεθαί-
αυτός που κλέ-για να τα κρύ-και υπογείως,
όταν ψοφί- κι οι κολασμέ- δεν τον εθέ-.

Αυτός που κλέ- ένα καρβέ- κι ύστερα τρέχει
κύριε Πρό- δεν είναι κλέ- σεσημασμέ-
πέντ’ έξι μη- ένα ψωμί… δικαίως έχει
φασκελωμέ- την κοινωνί- τη χαλασμέ-.

Παρουσιάζει με εκπληκτική σαφήνεια το διττό ήθος μιας ποινικά και ηθικιστικά κολάσιμης πράξης. Ο Άκης Πάνου δεν μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων, αλλά αναζητά το κρυφό τους νόημα. Όπως ο τρελός δεν είναι ένας άρρωστος άνθρωπος, που χρήζει βοηθείας, αλλά κάποιος που αποτραβήχτηκε μέσα του, για να διασώσει την ακεραιότητά του, έτσι και η κλοπή δεν είναι ενός είδους. Αυτή που γίνεται για να επιβιώσει κάποιος ή για να διασώσει την αξιοπρέπειά του, όχι μόνο δεν μπαίνει στο ίδιο τσουβάλι με την κλοπή που αποσκοπεί στην αποταμίευση και τον πλουτισμό, αλλά δικαιώνεται με κάθε τρόπο και με κάθε μέτρο, ανθρώπινο και θείο.

Ο Πάνου δεν χάνεται σε νομικιστικούς μαιάνδρους. Δεν αντικειμενικοποιεί την πράξη ώστε να οδηγηθεί στην εύκολη καταδίκη ή την επιδοκιμασία. Στρέφει τον φακό στον αυτουργό, με χειρουργικό φως φωτίζει τα κίνητρά του, που δεν αφήνει περιθώρια σε σκιές, νομικισμούς, φαιδρές δικαιολογίες και μετάθεση ευθυνών. Εντελώς διαφορετική από των βολεμένων πολιτικών, δημοσιογράφων, μπλόγκερ, κάθε είδους δημοσιολογούντων, που με περισσή ευκολία καταδικάζουν, για παράδειγμα, την Πολιτική Ανυπακοή και την χαρακτηρίζουν ως καρμιριά ή δεν ξέρω τι άλλο, χωρίς να κάνουν τον κόπο να εξετάσουν τα κίνητρα και τους στόχους της.

Ο λόγος του Άκη Πάνου είναι λιτός και βαθύς, διάφανος και στιβαρός, διαπεραστικός σαν φαλτσέτα. Η όποια αξία του συγκεκριμένου τραγουδιού, αλλά και του έργου του ολόκληρου, βρίσκεται στο σημείο αυτό: Είναι από κείνους τους αρχαίους ανθρώπους, που το ναι τους είναι ναι και το όχι τους, όχι.

Σας βάζω την ζωντανή ηχογράφηση από το Επειγόντως, απ’ όπου και η εξής ιστορία ενδεικτική του ήθους του ανδρός:

Ενώ βρισκόταν στο πάλκο ο Άκης, μπήκε, λένε, γνωστός εφοπλιστής και παράγοντας με την κομπολόγα, το περίστροφο και την συνοδεία του. Μόλις τον είδε, ο Πάνου διέκοψε αυτό που παίζανε κι έδωσε σύνθημα να πούνε το Κλε.

—————

Δες και το: Πες μου παππού του Άκη Πάνου

Τα τραγούδια του Άκη Πάνου μπορείς να τα βρεις και στο μπλογκ που είναι αφιερωμένο στο έργο του.

Advertisements

7 thoughts on “Άκη Πάνου: Κλε

  1. γρηγόρης στ. 11/02/2011 στο 7:00 μμ Reply

    Ακριβώς «σαν φαλτσέτα». Πολύ εύστοχο για τον λόγο του Άκη Πάνου και όσα είπε.

    • fvasileiou 11/02/2011 στο 9:51 μμ Reply

      Με τους δικολάβους που κυριαρχούν παντού, μας λείπουν άνθρωποι σαν τον Πάνου, που, όπως θα έλεγε κι ο Ελύτης, το ναι του ήταν ναι και το όχι του όχι.

  2. hfaistiwnas 11/02/2011 στο 7:07 μμ Reply

    Πωπω όντως μπορεί να σπάσει κόκαλα το τραγούδι με τα λόγια τους.. πως να του φάνηκε του εφοπλιστή της εποχής;; χαχα!

    • fvasileiou 11/02/2011 στο 9:53 μμ Reply

      Την ιστορία μου τη μετέφερε φίλος που έτυχε να παρακολουθήσει αυτή τη θρυλική εμφάνιση. Τίποτα το δραματικό δεν έγινε. Λίγοι το πιάσανε, μέσα στην κατάνυξη του γλεντιού.

  3. ΗΛΙΑΣ 11/02/2011 στο 8:14 μμ Reply

    ο Άκης Πάνου ήταν ο τελευταίος ρεμπέτης. Μαζ’ι του έσβησε και το αυθεντικό ρεμπέτικο.

    • fvasileiou 11/02/2011 στο 9:54 μμ Reply

      Μια αυθεντική έκφραση της λαϊκής ψυχής, θα έλεγα. Μας μείνανε οι λαϊκοκάπηλοι.

  4. nikos 06/11/2011 στο 5:02 μμ Reply

    Και μετα λεει ο προεδρος οτι δεν του αναγνωριζεται το ελλαφρυντικο επειδη δεν εχει λεει ο συνθετης παρασχει ιδιαιτερη πολοτιτιστικη προσφορα…Σιγα την προσφορα του Ακη τωρα…Α ρε ,να γιατι φτασαμε εδω, απλα πραγματα…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: