Φωτογραφία

1.  Λένε ότι μια φωτογραφία είναι 1000 λέξεις, αλλά δεν είναι αυτό που με ενδιαφέρει. Δεν είναι η οικονομία λέξεων, σάλιου και αναπνοής που με μαγνητίζει, αλλά το κάδρο.

Όταν φωτογραφίζουμε παίρνουμε μια πραγματικότητα κοινή και διάχυτη παντού και την τιθασεύουμε. Την περιορίζουμε σε δυο διαστάσεις και τέσσερις συντεταγμένες. Η τυχαία στιγμή αίφνης εσωτερικοποιείται, γίνεται προσωπική και ιδιωτική και ταυτοχρόνως καθίσταται επικοινωνήσιμη. Αποκτά σχήμα, αισθητική, ύλη και ιδεολογία.

Ας μην το ξεχνάμε αυτό:

Δεν υπάρχει αντικειμενικότητα ή ουδετερότητα στη φωτογραφία. Μέσα στη σιωπή και την ακινησία της, μας λέει όσα συνειδητά ή ανεπίγνωστα ο φωτογράφος σκέφτεται και πιστεύει. Και μάλιστα με έναν τρόπο που μπορούν να γίνουν μέρος της δικής μας συνείδησης, πιο αποτελεσματικά απ’ ότι αν χρησιμοποιούνταν λόγια.

.

2.  Ο παππούς μου ο συχωρεμένος ήταν φωτογράφος. Από εκείνους τους πλανόδιους με τις τεράστιες ξύλινες φωτογραφικές μηχανές, που τις μετέφεραν φορτωμένες στην πλάτη τους με τον τρίποδα κάτω από τη μασχάλη, σαν αγωγιάτες. Έχωνε το κεφάλι του σε ένα μαύρο πανί, κρατούσες την αναπνοή σου, και η φωτογραφία έβγαινε.

Ήταν μερακλής. Έκοβε κι έραβε τις φωτογραφίες και δημιουργούσε ειδικά εφέ. Ο φαντάρος που έστελνε χαιρετίσματα στην οικογένεια βρισκόταν στην κορυφή του βουνού ή πάνω στο αξιοθέατο της πόλης· άλλος πετούσε στα σύννεφα μέσα σ’ ένα δίπλανο κι άλλος έπλεε στα πέλαγα σε μια χαρτονένια ζωγραφιστή βαρκούλα. Μ’ ένα ψαλιδάκι πελέκαγε τις γωνίες και τις άκρες κάθε φωτογραφίας σε χίλια μύρια σχέδια και με μαρκαδόρους χρωμάτιζε τα φουστάνια των κοριτσιών. Έγραφε με όμορφα καλλιγραφικά γράμματα τις αφιερώσεις και τις ευχές, που συχνά ήταν απλοϊκά στιχάκια.

Ψάχνω χρόνο να κοιτάξω ό,τι έχει απομείνει από τη δουλειά του, η οποία ήταν κι ένα μεράκι –αμφιβάλω βέβαια ότι θα το ομολόγησε ποτέ: Ήταν δύσκολα χρόνια, χωρίς περιθώρια για ατομική ευχαρίστηση.

Ψάχνω χρόνο να δω τα συνήθως σοβαρά, ανέκφραστα και σπανιότατα χαμογελαστά πρόσωπα γνωστών και ξένων –μιαν αφήγηση της μεταπολεμικής ελλαδικής πραγματικότητας.

Μια αφήγηση χωρίς λόγια, γι’ αυτό ίσως και τόσο σπαραχτική.

.

3.  Μ’ αρέσει η φωτογραφία. Με ενδιαφέρει πολύ. Δεν είμαι όμως από τους μπλόγκερ που κουβαλάνε μια κάμερα όπου κι αν πάνε. Σπανίως φωτογραφίζω κάτι και με το κινητό –μου αρέσει η φωτογραφία, δεν μου είναι εμμονή.

Φωτογραφίζω οικογενειακές γιορτές και φιλικές συνάξεις. Μικρά γλέντια και τσιμπούσια. Κουβαλάω στα ταξίδια και τις βόλτες την φωτογραφική μηχανή μου και τραβάω κτήρια, θάλασσες, βουνά και βέβαια την αγαπημένη μου λίμνη.

Αλλά αυτό που θα μου άρεσε περισσότερο να κάνω είναι να κατάφερνα να φυλακίσω την τυχαία, την φευγαλέα στιγμή –αυτό που λέμε street photography. Την ομορφιά ή το δράμα που περνάει ανύποπτα δίπλα μας. Λίγες φορές το έχω προσπαθήσει, σπανίως το έχω επιτύχει. Είναι το ταλέντο και η τεχνική που μου λείπει, αλλά είναι και η ντροπή που με πιάνει και δεν μπορώ να την ξεπεράσω:

Πώς να σηκώσω την φωτογραφική μου μηχανή και να κλέψω από τον άγνωστο συνάνθρωπό μου την στιγμή του, είτε είναι χαρά, είτε είναι λύπη, είτε είναι ομορφιά ή ασχήμια…

Το φωτογραφικό μου blog είναι εδώ

Tagged: , , ,

4 thoughts on “Φωτογραφία

  1. Evi 07/08/2013 στο 6:38 μμ Reply

    Στην αγαπημενη λιμνη δε μπορουσα ποτε να αντισταθω… Απειρες φωτογραφιες!
    Ωραιο το tumblr και θα ηθελα πολυ να δω και τη δουλεια του παππου.

  2. prosopikos 08/08/2013 στο 2:49 μμ Reply

    «…Αλλά αυτό που θα μου άρεσε περισσότερο να κάνω είναι να κατάφερνα να φυλακίσω την τυχαία, την φευγαλέα στιγμή –αυτό που λέμε street photography»
    Οση αισθητικη ομορφια κι αν περιεχει μια φωτογραφια,παντα θα φαινεται φτωχη μπροστα σε μια φωτογραφια φορτωμενη με απλες στιγμες.

  3. S for Summer 15/08/2013 στο 3:13 μμ Reply

    Και εμένα μ’ αρέσει η φωτογραφία δρόμου! Ποια είναι η αγαπημένη σου λίμνη?

    • fvasileiou 19/08/2013 στο 6:50 μμ Reply

      Η Παμβωτιδα! Είμαι Γιαννιώτης!

Σχολιάστε

